V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Škvorec Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 02433 23627 19639 92340 40537 65850 57044 18387 815109 528
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 61320 68323 36127 40030 39430 47435 15938 79447 75850 221
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3061 0911 7801 7071 5021 9572 6843 2064 3546 238
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0068711201701623771 1541 529
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 10511 4621 36710 8068 4895 05612 5651 80734 54951 540

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Škvorce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 33020 49923 15526 93130 07330 42935 11338 77147 63750 103
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3745 1395 5636 6757 7727 7016 6157 5539 45310 265
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9684 5924 8124 9835 8925 0637 5908 88012 39711 126
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 3898 0759 74212 22913 25713 84016 95120 15922 23822 322
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4391 4651 6781 5651 5751 6631 6291 6481 6564 027
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1491551992472312952612311 5721 862
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0121 0731 1611 2321 3451 8662 066300321501

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3061 0911 7801 7071 5021 9572 6843 2064 3546 238
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5002302113872875441 2181 1231 7921 638
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6036188028818829898931 3031 6213 347
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2012437674383344245737809411 253

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 10511 4621 36710 8068 4895 05612 5651 80734 54951 540
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1056671 3671 2973 1093 6677 3951 5077 4933 007
Investiční dotace
Investiční dotace 010 79609 5095 3801 3895 17029927 05648 533

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0068711201701623771 1541 529
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0060911201706736774789
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 007800095101 080740

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 93229 87629 08630 36730 60527 84036 60348 624123 449139 415
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 08915 27516 53419 85022 69225 83122 61431 84235 72142 727
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 84414 60112 55110 5187 9132 00913 98916 78287 72796 687

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.