MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Skuteč Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 119 298127 888169 740164 006168 782182 941188 092200 600204 726118 428
Daňové příjmy
Daňové příjmy 66 91072 29480 55287 07382 27689 621103 461116 721118 26863 375
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 28 59831 26226 99030 35226 15827 83834 29935 05138 84620 516
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7676917 9061 5685941 6218988561 133679
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 02323 64154 29145 01259 75563 86149 43447 97146 47933 859

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Skutče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 62 55967 79776 07081 49777 14985 82599 143111 529112 66357 015
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 14 87117 09319 36721 75820 29716 76218 80122 24123 77011 344
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 14 19814 44414 23416 19413 09618 89121 80528 69525 3709 837
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 26 03529 29235 01136 45735 92342 23849 53251 65950 94624 757
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 7173 3893 6303 5103 8003 5843 7103 6616 1713 983
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9788336915884715824 2314 1425 0105 323
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 7602 7463 1372 9913 5613 7701 0641 1301 3961 771

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 28 59831 26226 99030 35226 15827 83834 29935 05138 84620 516
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 6349 9368 99410 4346 0156 1199 76210 44412 1988 414
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 17 65817 05216 88516 67018 10118 44418 72019 27919 5209 711
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 472611119262 7602 853623
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2584 2481 1103 2482 0413 2754 8902 5674 2751 767

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 02323 64154 29145 01259 75563 86149 43447 97146 47933 859
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 18 74621 96929 34832 13346 51846 48040 77239 21035 50330 596
Investiční dotace
Investiční dotace 4 2761 67324 94312 87913 23717 3818 6618 76110 9763 263

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7676917 9061 5685941 6218988561 133679
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6026617 7861 5685941 501898856526679
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1653012000120006070

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 105 764123 340171 486163 435170 710178 438159 438170 132202 610122 052
Běžné výdaje
Běžné výdaje 90 918100 200111 659118 687113 218129 410130 532140 169145 39283 099
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 84623 14059 82644 74857 49249 02928 90529 96357 21838 952

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.