V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Skorošice Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 88715 07616 58425 01520 31222 34323 38220 88025 68761 901
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 71411 37712 06613 52114 39713 80815 21816 97618 99519 869
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1312 0232 1121 8882 4553 6602 9982 8284 37418 637
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1413129401 01765542201520
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0291 5452 1129 6062 4434 8104 6241 0562 16623 395

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Skorošic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 24711 00612 06613 10214 17913 30314 68316 43018 56419 230
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1722 4892 8804 2103 5993 3642 7543 0343 6023 926
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2232 5112 5382 0882 7682 2353 1873 5954 7524 276
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4084 6025 1495 3726 2336 1307 1288 1778 5528 577
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9859361 0491 0081 1131 0481 0691 0691 0791 816
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 40363026343839424440424
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 418431419398432488507131139210

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1312 0232 1121 8882 4553 6602 9982 8284 37418 637
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2581 1601 1406211 0441 3771 7561 4992 7012 495
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7347818238409128868358381 142959
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 48555555445728481494
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9028943724541 34037944453014 688

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0291 5452 1129 6062 4434 8104 6241 0562 16623 395
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0291 3291 8542 2582 4433 3712 3051 0561 43922 359
Investiční dotace
Investiční dotace 3 7262162587 34801 4392 31807271 036

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1413129401 01765542201520
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1413129408765542201520
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 53710 78812 03325 68317 91415 86221 77229 72622 13838 001
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 1299 12711 85813 95213 66014 60415 26728 37116 13234 237
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4081 66017411 7314 2541 2586 5051 3546 0063 764

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.