V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Sibřina Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 07010 97015 55058 81749 56827 33835 09424 69328 04230 318
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1129 65310 79313 30313 97813 66715 84918 45522 56724 596
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8737081 5586961 5342 2023 1902 7973 9974 383
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0003 7533 0594 6452024386400
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0856093 20041 06430 9976 82415 8533 0038391 340

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sibřiny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1129 65310 79313 30313 86413 46315 71018 33322 53224 500
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9182 4292 6073 0503 5293 3892 7783 2054 2384 854
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5122 1822 2732 2842 6712 1973 1603 7385 5065 210
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4363 7714 6046 6436 2926 0217 0668 4809 84610 418
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6756966866877011 0771 1851 2421 4222 405
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7065574446606671 4701 3621 374
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 501511565595625720854198158238

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8737081 5586961 5342 2023 1902 7973 9974 383
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1841452221776581 6321 8602 1092 6283 042
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 346389434457415367493404369319
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 25316612721111266415
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 89877560460202835283733607

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0856093 20041 06430 9976 82415 8533 0038391 340
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0021916264457561 3231 0951 334239277
Investiční dotace
Investiční dotace 1 0834182 57340 61930 2415 50114 7581 6696001 063

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0003 7533 0594 6452024386400
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00011001373760
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0003 7423 0594 6451893655640

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 8068 65817 00276 63979 33132 25327 49917 99620 99726 263
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 0196 5877 1098 7779 61212 03512 72014 85416 44219 333
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7872 0719 89367 86369 71920 21814 7793 1424 5546 930

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.