V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Sezimovo Ústí Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 132 346133 021158 583173 736169 243189 198184 553213 792236 874261 131
Daňové příjmy
Daňové příjmy 90 32196 812108 400117 674123 213116 329129 021148 246169 061165 648
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 29 56428 52031 18231 84735 46038 18438 40144 07948 82275 321
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4451 3903 2003 2051 0363 1232 30653 0916 871
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 0166 29915 80121 0109 53431 56314 82521 46215 90013 291

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sezimova Ústí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 85 91893 092103 289112 051119 127112 329124 164143 164163 095159 154
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 17 91921 09823 88827 37330 83828 72223 55626 30631 43933 419
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 77720 03420 39220 18323 04518 62226 72730 56740 66335 813
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 35 33536 72341 35549 63451 87851 08459 76869 47373 15471 936
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 4666 3996 4766 4186 4206 4116 4306 4436 5698 418
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 0431 9431 9701 3741 2261 0261 2145 9776 2246 250
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 3786 8969 2097 0705 7196 4656 4704 3975 0463 319

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 29 56428 52031 18231 84735 46038 18438 40144 07948 82275 321
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 11 53410 64210 71710 31010 94010 51710 47612 27211 94512 992
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 12 88613 05712 80713 47414 45116 65418 48622 24922 57824 012
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2964062792818394943752 8417 2978 239
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4 8474 4157 3797 7829 23010 5209 0656 7187 00130 079

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 0166 29915 80121 0109 53431 56314 82521 46215 90013 291
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 9066 1847 5458 1029 50418 31311 99910 22614 82510 560
Investiční dotace
Investiční dotace 24 0541158 25612 9083013 2502 82611 2361 0752 731

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4451 3903 2003 2051 0363 1232 30653 0916 871
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4451 3903 2003 2059063 0682 086591121
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001305522003 0006 750

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 109 432131 874124 198215 665149 023169 011181 695164 837209 179259 579
Běžné výdaje
Běžné výdaje 91 41388 94697 438105 868112 069117 535110 321132 693157 115163 253
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 01842 92826 760109 79736 95451 47671 37532 14452 06496 326

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.