MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šestajovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 50 52671 61281 78176 78179 86278 362103 234121 013130 02059 772
Daňové příjmy
Daňové příjmy 44 10548 58055 50863 88261 27068 45879 96290 89796 62047 691
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4683 0767 3396 4042 8424 7957 93417 71020 38011 293
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 52983541887682215641 0877 518305
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 42419 94818 5806 30714 9834 88914 77411 3195 502483

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šestajovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 44 10548 02854 97763 19060 20768 09879 21389 72693 37447 691
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 87611 64913 50116 02115 34112 81114 39217 03418 5598 856
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 2259 87610 01911 99110 02714 65116 90222 28820 0517 777
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 86719 96824 61226 97227 45532 74538 39740 11940 21819 572
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 2563 1403 2973 3223 3913 3933 4773 6036 8624 702
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3472762691 4232933424 9716 0166 4326 133
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 5343 1193 2793 4623 7004 1571 0756661 252651

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4683 0767 3396 4042 8424 7957 93417 71020 38011 293
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0108001 129836458545662679541262
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7671 1702 1264 6061 2493 0844 5516 8348 9324 149
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 85537878967287 4727 8183 521
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6831 1014 0785851 0571 0691 9932 7253 0893 361

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 42419 94818 5806 30714 9834 88914 77411 3195 502483
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1701 1111 8951 0008 0494 2531 9396 0921 579483
Investiční dotace
Investiční dotace 3 77818 83716 6855 3076 93463612 8355 2263 9230

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 52983541887682215641 0877 518305
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 12903541884032215611 0870225
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4008003650307 51880

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 69053 46875 54646 33854 11153 042103 94570 93357 55150 498
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 80118 16521 40221 98028 37624 68330 02940 38036 02115 615
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 88935 30354 14424 35925 73428 35973 91730 55321 53034 883

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.