MENU
Nápověda
V databázi máme 3 509 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Sepekov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 44224 60934 23331 73145 68736 10639 77943 00555 07135 441
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 84919 13721 01123 93621 34325 38128 45631 97233 80126 951
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5234 2329 6034 3315 3089 2286 8789 3019 4384 125
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 027141 9992614 728130088520102
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0441 2251 6193 4384 3081 3674 4451 64411 3114 263

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sepekova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 85018 39520 57922 42221 01023 66227 76931 47932 84625 432
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8504 4255 0585 7425 3864 4775 1606 1726 7635 218
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 8313 8433 8374 3983 3985 1966 1338 1567 3825 938
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 0217 8899 4359 98210 02411 61613 91514 67514 80110 941
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2481 3051 2741 3091 2421 2531 2841 1462 3371 767
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1761471541641261241 0691 1091 2121 253
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 723785821827835996208220350316

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 5234 2329 6034 3315 3089 2286 8789 3019 4384 125
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1501 3341 2421 3422 0916 3123 7554 1684 0712 376
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8512 3837 7552 4302 4052 4622 5402 0693 2481 081
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12010510888651 483371221
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4014104985528044485771 5811 748447

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0441 2251 6193 4384 3081 3674 4451 64411 3114 263
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8241 1459082 0722 7801 2644 2351 6441 8262 709
Investiční dotace
Investiční dotace 220807121 3661 52810221009 4851 554

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 027141 9992614 728130088520102
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0271472614 72813008852045
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 99200000057

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 78136 27030 37227 69532 15130 26131 68345 27943 45929 615
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 48513 04014 84522 55127 77121 99827 27434 47528 59824 725
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 29623 23015 5275 1444 3808 2634 40910 80414 8614 889

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.