MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Senomaty Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 67217 42222 99222 71721 26724 48128 50334 60342 10816 706
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 37414 54116 94617 80317 07219 13423 24326 50627 46213 390
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0161 7851 8772 2112 2072 4882 7343 8523 8402 409
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 191193681 700184362 0401 96113997
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2629773 8011 0031 9702 4234852 28410 667809

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Senomat v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 01114 37915 93417 72716 95218 99823 08126 25726 64712 900
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 2884 2783 9714 5894 4453 7144 2215 0495 3402 541
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0843 1653 0743 6022 9614 3165 0326 7005 8542 269
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 4075 6587 6178 1068 1169 64711 42512 05311 7655 711
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1101 1451 1311 0261 2691 0891 2401 2392 1681 234
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4847454644509841 0361 228963
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 748797357117182179179293181

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0161 7851 8772 2112 2072 4882 7343 8523 8402 409
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 1037771 1201 3171 2871 4281 2061 368804348
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7757846396537077258338821 032539
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 78681213741 280846303
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1302161122332013226213231 1571 220

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2629773 8011 0031 9702 4234852 28410 667809
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5679777905471 9701 151485904667400
Investiční dotace
Investiční dotace 69603 01145601 27201 38010 000409

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 191193681 700184362 0401 96113997
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9109361 49952071 8661 710080
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 10103322011322917425113917

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 50320 97521 55020 31615 72817 25622 25533 12245 00410 798
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 9489 88111 16810 95410 46811 27213 27615 80216 5739 039
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 55511 09410 3829 3625 2605 9848 97917 32128 4321 760

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.