V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Semněvice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 3 9975 1755 6346 5217 8907 4147 8288 7358 8999 240
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8753 0303 4133 6964 2414 3134 6225 2435 8926 133
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7622 0661 5801 9951 2911 6182 2022 8952 5372 627
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 48214403982667333582
Přijaté transfery
Přijaté transfery 313776267901 9591 217931563413478

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Semněvic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7212 9423 3233 5874 1344 1314 5015 0935 7365 896
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5616567548241 0071 0178109171 0821 131
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5516176776367896899531 1011 4471 250
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0861 1461 3711 5691 7741 8822 1342 5002 6062 515
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 471462457494479460471455476815
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 45444348588130
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 485760598179129353754

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7622 0661 5801 9951 2911 6182 2022 8952 5372 627
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5341 8051 2371 5468491 1591 5981 9971 5061 603
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 217223331390431440585839925975
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 02702601008013
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10111233111818592635

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 313776267901 9591 217931563413478
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 313775567306031 217431516413478
Investiční dotace
Investiční dotace 0070601 35605004700

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 48214403982667333582
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 482144039807333582
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000002660000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 4815 8885 2877 0367 2035 3289 9738 4536 1907 703
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 9893 1844 0345 8334 7585 1515 1465 7076 0847 471
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4922 7051 2531 2032 4461764 8282 746105232

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.