MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Semčice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 53815 18215 88417 94616 97620 32522 67651 94330 98715 509
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 55511 19313 42514 72313 97415 90717 96920 60226 16312 036
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3601 6151 3881 4631 4041 3401 5791 7641 9991 286
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9659802500160227 7082 2141 340
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6581 3948201 7611 5833 0783 1251 869612847

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Semčic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 55511 19313 03314 51013 64415 57717 64520 23420 96110 164
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6182 6563 1973 7373 5132 9503 2963 9404 2852 044
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2882 3292 4172 8422 3163 3873 8775 1584 6381 799
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 1494 7245 9316 3946 3497 5708 8119 2799 3034 527
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9519209209218391 0138991 0951 712944
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 161719161921625628798712
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 532547549600609637136133225139

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3601 6151 3881 4631 4041 3401 5791 7641 9991 286
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 313263247374280271332378580280
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 617553516534446491683750651360
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3184334693623634354353504082
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 112367157192316143129286360643

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6581 3948201 7611 5833 0783 1251 869612847
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6641 0738201 7611 5831 3476251 869612213
Investiční dotace
Investiční dotace 9943210001 7312 50000634

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9659802500160227 7082 2141 340
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9009802500160227 7082 2141 340
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 65000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 6049 03010 14510 36713 67617 17039 83528 52328 8199 540
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 5637 9359 3369 34010 14012 08913 34714 56823 7988 586
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0411 0948091 0283 5365 08126 48813 9555 021955

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.