MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Sedlice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 37226 77132 68135 96433 75933 02032 81747 75645 37420 067
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 28119 10821 07022 98621 43823 28427 00030 81632 33716 050
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9092 8744 9325 3184 7173 0373 4695 8935 7473 465
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9201 0032 5433 8863311 2272 3251 9030
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2613 7874 1363 7737 5726 6981 1208 7235 386552

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sedlic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 07318 52320 74822 20520 91823 15026 88030 55831 68315 598
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 9404 3985 0425 6535 2844 3354 9905 9286 4133 058
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 8223 8253 7764 3073 4804 9705 8707 7826 9582 698
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 0037 7659 2869 6969 54611 11713 31714 00313 9626 791
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5451 5751 7321 6571 6581 7521 7381 6172 9781 856
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1158410410087887691 0191 069983
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 647876808792864888197208304212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9092 8744 9325 3184 7173 0373 4695 8935 7473 465
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 7681 7333 6823 7882 8131 3371 6971 4331 6751 501
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8107878261 0891 3441 2711 3621 3781 6841 154
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 38373738332317317942334
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2933173874035274053932 7651 446475

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2613 7874 1363 7737 5726 6981 1208 7235 386552
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0292 4001 4122 7737 3224 2271 1202 138873470
Investiční dotace
Investiční dotace 2321 3872 7251 0002502 47106 5854 51382

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9201 0032 5433 8863311 2272 3251 9030
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9201 0032 5433 8863311 2272 3251 9030
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 80430 55534 93226 34732 85747 11136 95239 78448 26921 390
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 13627 89119 24324 69025 33819 77625 48726 17727 60315 967
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6682 66415 6891 6587 51927 33511 46613 60720 6675 423

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.