V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Sedlčany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 238 079147 318169 763178 882202 632220 440185 828208 889240 957264 257
Daňové příjmy
Daňové příjmy 99 017101 091109 574122 031128 722122 619130 399146 452167 496178 618
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 25018 82121 35019 99717 60816 49718 82928 14832 95338 947
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 3174 77013 65010 75524 9064548663 4474454
Přijaté transfery
Přijaté transfery 113 49522 63625 18926 09931 39780 87135 73430 84240 46446 638

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sedlčan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 94 08098 439107 136118 033125 437116 793129 245145 027164 306175 930
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 21 37423 90724 99728 58531 78229 68724 00926 75431 69133 993
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 18 31220 51220 76820 47323 19518 65626 51130 29539 98635 401
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 36 50136 73342 13250 35952 22351 20659 30568 85671 97171 083
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 6815 6476 0926 0255 9845 8935 8266 2486 62420 938
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 3955 8576 5487 2367 5986 7107 7448 66412 66812 565
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 8185 7836 5995 3554 6554 6405 8504 2091 3661 949

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 25018 82121 35019 99717 60816 49718 82928 14832 95338 947
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 9094 9175 4534 8304 6034 4104 7935 5377 3086 933
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 11 35910 74912 26811 8048 8368 55210 18617 06119 31124 416
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3468810561062 062
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 9483 1483 6223 3554 1583 5293 8445 5406 3285 536

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 113 49522 63625 18926 09931 39780 87135 73430 84240 46446 638
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 23 01122 23125 18926 09931 39740 84131 40230 37036 37730 387
Investiční dotace
Investiční dotace 90 48440600040 0304 3324724 08716 251

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 3174 77013 65010 75524 9064548663 4474454
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 3174 77013 4608 25013 2104058663 4474454
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001902 50511 696490000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 270 834138 718156 919170 456275 918161 094165 063185 662210 000223 900
Běžné výdaje
Běžné výdaje 120 000122 666137 108145 955161 801146 057146 413166 478191 145204 820
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 150 83516 05219 81124 500114 11615 03618 65019 18418 85519 080

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.