MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Seč Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 12138 00741 26043 56957 05860 62673 12063 37576 76838 187
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 04129 49832 26534 43436 98941 86946 62052 90956 13133 322
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3813 9874 1474 66813 76614 74218 6115 4234 9572 809
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5901 8331 336218465436009711 1364
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1092 6883 5114 2496 2573 4727 2894 9474 5452 052

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Seče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 28628 59331 28033 64236 19639 05944 09650 18654 93527 763
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7545 6736 5517 4697 0205 8196 5467 9718 6374 123
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 8014 9124 8665 6024 5606 6137 61610 3519 2463 586
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 7999 97311 96612 60912 50414 78417 30218 59718 5559 024
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 0375 2315 2315 0689 5459 1139 74910 42315 5418 762
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1751 0961 1021 2579708062 5162 5562 5291 965
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7201 7091 5631 6381 5971 925368287428303

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3813 9874 1474 66813 76614 74218 6115 4234 9572 809
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 2562 2142 0922 27111 68912 54116 4892 9012 1471 256
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4751 1961 3301 4571 2251 3211 3241 3351 348833
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 059000010134517959
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6505187249408528816978431 283662

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1092 6883 5114 2496 2573 4727 2894 9474 5452 052
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8392 5483 3614 0995 8073 1725 8104 6473 4251 652
Investiční dotace
Investiční dotace 2701401501504503001 4793001 120400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5901 8331 336218465436009711 1364
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5901 8331 336218465436009711 1014
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000350

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 33 80035 26937 92241 72852 45453 24168 46760 02365 24331 658
Běžné výdaje
Běžné výdaje 27 26430 28632 74236 83144 80646 59957 32755 71447 57727 127
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 5364 9835 1804 8987 6486 64211 1404 30917 6664 531

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.