V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Sázava Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 86 12380 60479 52286 061118 17692 48899 624117 199139 249167 364
Daňové příjmy
Daňové příjmy 51 53156 17260 94964 75271 11666 59472 94288 193102 269107 677
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 92112 02812 34412 83913 32813 79014 76214 07319 94538 452
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4315 347188212624352112 366534864
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 2417 0576 2117 64933 46911 66911 70912 56716 50020 370

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Sázavy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 48 61553 71357 77962 48668 63764 19770 25585 43799 024103 334
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 80212 83712 65614 39316 23314 64512 52914 11717 05618 373
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 21310 30110 50310 35511 9009 67013 93416 07921 77919 386
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 18 29018 88921 29725 47126 78526 51831 15636 52639 13838 913
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 9186 1746 1575 9866 0946 1306 04810 08310 63218 159
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 5601 5091 5981 4701 4801 0671 1494 3865 2326 241
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8324 0035 5694 8116 1456 1675 4394 2465 1872 263

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 92112 02812 34412 83913 32813 79014 76214 07319 94538 452
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 7662 5722 5052 8802 9222 3062 7103 2693 7964 625
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 6808 2598 3638 7878 7618 8099 4709 77811 72112 347
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 19162633127129492101 2023 017
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 4551 1811 4501 1391 5182 5452 5338153 22618 463

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 21 2417 0576 2117 64933 46911 66911 70912 56716 50020 370
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 2863 5695 7924 4936 0289 1696 2538 5528 0146 598
Investiční dotace
Investiční dotace 25 0363 4884193 15627 4422 5005 4564 0158 48613 772

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4315 347188212624352112 366534864
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3915 2923551384252112 137519362
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 40551527022410022915502

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 93 04875 40475 82699 09386 527107 43384 769103 718125 200147 891
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 78859 22362 28057 93868 96659 98164 46489 61787 06495 338
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 40 26016 18113 54741 15417 56047 45220 30514 10138 13652 553

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.