V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šanov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 9179 70810 10411 04514 27724 00822 56914 77919 43319 305
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7327 3457 9799 1469 9469 50310 81212 55014 43615 829
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3831 9961 4271 4101 7031 8651 4421 6503 6383 297
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 91705143928 389149482
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7943496994842 61412 2471 9264301 311177

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šanova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7267 3417 9799 1469 9469 50310 74612 37414 43615 727
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5971 8721 9492 3022 6112 4802 0792 3242 8203 300
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4781 6871 7251 7502 0101 6472 4002 7513 7163 608
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9393 0903 4974 2994 5244 5155 3656 2526 6797 202
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5084855404854845125005606431 011
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30282829312728399457445
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 17417923928228632337288120161

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3831 9961 4271 4101 7031 8651 4421 6503 6383 297
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0031 0881 0541 0111 1421 2791 0391 0802 0251 496
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 234225219228227226209275279280
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000010951 0901 122
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 147683153170333359194199245399

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7943496994842 61412 2471 9264301 311177
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4503496994841 3032 0449054301 311177
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3440001 31110 2031 021000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 91705143928 389149482
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 51705143928 38914901
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 40000000480

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 3487 1497 3527 98717 09619 36810 02810 36015 73414 161
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 4356 1936 4987 2498 0838 9577 7318 88712 7489 138
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 9129568547389 01310 4122 2971 4732 9855 023

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.