MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Šanov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 70810 10411 04514 27724 00822 56914 77919 43319 3058 871
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3457 9799 1469 9469 50310 81212 55014 43615 8297 515
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9961 4271 4101 7031 8651 4421 6503 6383 2971 252
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1705143928 38914948210
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3496994842 61412 2471 9264301 31117793

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Šanova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3417 9799 1469 9469 50310 74612 37414 43615 7277 420
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8721 9492 3022 6112 4802 0792 3242 8203 3001 578
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6871 7251 7502 0101 6472 4002 7513 7163 6081 401
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0903 4974 2994 5244 5155 3656 2526 6797 2023 526
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4855404854845125005606431 011332
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 282829312728399457445476
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 17923928228632337288120161107

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9961 4271 4101 7031 8651 4421 6503 6383 2971 252
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0881 0541 0111 1421 2791 0391 0802 0251 496657
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 225219228227226209275279280125
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 000010951 0901 122350
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 683153170333359194199245399120

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3496994842 61412 2471 9264301 31117793
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3496994841 3032 0449054301 31117793
Investiční dotace
Investiční dotace 0001 31110 2031 0210000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1705143928 38914948210
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1705143928 3891490110
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000004800

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 1497 3527 98717 09619 36810 02810 36015 73414 16110 715
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 1936 4987 2498 0838 9577 7318 88712 7489 1385 387
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9568547389 01310 4122 2971 4732 9855 0235 328

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.