V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rynholec Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 18335 21334 78442 50440 04652 88642 63139 93349 02955 643
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 70629 63330 00735 70934 25736 26537 37533 00341 38843 712
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1384 3074 0265 9264 9824 0664 7076 3717 0529 341
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 08696438137547225532023314
Přijaté transfery
Přijaté transfery 25331037049433512 3015175583562 576

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rynholce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 70629 63330 00735 70934 25736 26537 37533 00341 38843 150
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0132 4452 7293 2023 6943 4602 9083 3143 9504 381
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0432 3442 3992 4262 8292 0703 3463 9175 1944 760
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 8494 0644 8175 9486 3656 5497 7628 8919 3479 535
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8327859389049398108138361 0331 580
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5346424037377090159146
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 22 91619 94919 08223 18820 39423 33822 47615 95521 70622 747

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1384 3074 0265 9264 9824 0664 7076 3717 0529 341
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4621 4351 4151 6041 4781 4221 5521 6582 1412 541
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3091 1571 1301 2561 2831 3161 2351 5692 0762 683
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 503991201 15957631 8201 6242 404
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3181 7121 3822 9461 0621 2711 8571 3241 2111 712

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 25331037049433512 3015175583562 576
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2533103704943351 565517558356386
Investiční dotace
Investiční dotace 0000010 7360002 189

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 08696438137547225532023314
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 08696438137547225532023314
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 88822 72420 39337 08948 46242 34029 42852 38249 14341 779
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 72913 24113 61614 60717 30918 77418 11623 56529 98132 026
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 1599 4836 77622 48331 15223 56611 31228 81619 1629 753

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.