V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rybníky Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 1656 8708 53222 83822 6739 7648 10112 91414 69024 204
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9774 9896 8956 7327 1977 4237 3519 41411 90614 519
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7397146997377901 1203945081 6871 811
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 020104662 8747815775410
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4491 14792914 90311 8121 1432002 9171 0567 874

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rybníků v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9774 9896 8956 7327 1576 9487 3519 41411 90614 506
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6121 3211 2341 4141 6061 5421 3071 5111 8041 948
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8681 0161 0461 0331 1959921 4731 7512 3272 078
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6211 8592 1212 5402 6882 7173 2913 9714 1864 169
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6626652 3961 6441 5681 5401 1881 8843 1115 750
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 65555184237419470
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 20912492969613887596091

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7397146997377901 1203945081 6871 811
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4874815705355751 032221143337160
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9410110516713971120285595588
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 491219191232727851
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1101204157415507828213

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4491 14792914 90311 8121 1432002 9171 0567 874
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 108208145124143730200270202411
Investiční dotace
Investiční dotace 1 34193978414 77911 66941302 6488547 463

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 020104662 8747815775410
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02001752063575160
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00102912 855731220250

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 6274 2243 62729 24129 85112 40813 1416 97210 29617 140
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 6942 5582 5212 7324 1255 8794 8345 5057 8595 675
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 9321 6661 10626 50925 7266 5298 3071 4672 43711 465

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.