MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rybníky Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 8708 53222 83822 6739 7648 10112 91414 69024 2048 977
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9896 8956 7327 1977 4237 3519 41411 90614 5196 500
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7146997377901 1203945081 6871 811358
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20104662 8747815775410673
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 14792914 90311 8121 1432002 9171 0567 8741 446

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rybníků v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 9896 8956 7327 1576 9487 3519 41411 90614 5066 481
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3211 2341 4141 6061 5421 3071 5111 8041 948930
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0161 0461 0331 1959921 4731 7512 3272 078806
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 8592 1212 5402 6882 7173 2913 9714 1864 1692 028
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6652 3961 6441 5681 5401 1881 8843 1115 7502 263
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5555184237419470391
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1249296961388759609163

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7146997377901 1203945081 6871 811358
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4815705355751 03222114333716039
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 101105167139711202855955882
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1219191232727851196
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1204157415507828213121

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 14792914 90311 8121 1432002 9171 0567 8741 446
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 20814512414373020027020241146
Investiční dotace
Investiční dotace 93978414 77911 66941302 6488547 4631 400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20104662 8747815775410673
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20017520635751600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0102912 855731220250673

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 2243 62729 24129 85112 40813 1416 97210 29617 14017 156
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 5582 5212 7324 1255 8794 8345 5057 8595 6754 588
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 6661 10626 50925 7266 5298 3071 4672 43711 46512 568

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.