V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Růžďka Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 65 97818 58220 06821 54124 03826 15925 34829 03134 28729 176
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 70111 98713 09114 68615 60314 88216 60319 46321 84621 638
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9744 6225 1414 7933 9155 4285 4256 4734 8135 577
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 130321724812 067711 064015
Přijaté transfery
Přijaté transfery 50 1741 9401 8192 0384 4393 7813 2492 0317 6281 946

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Růžďky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 41511 56012 69414 30815 42814 49016 14918 75221 56721 360
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4362 7233 1283 5904 0093 7733 1263 5234 2704 530
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4032 7292 7812 7463 1152 5293 6464 2075 6864 983
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5794 9015 6406 7537 0136 9358 1539 55810 21910 013
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 404520480568632520535575566924
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30414938433137752680680
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 564647616613618701652137146230

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 9744 6225 1414 7933 9155 4285 4256 4734 8135 577
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 4724 1984 5714 1783 1744 9523 7535 5224 1234 311
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 791671991631731551466849186
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 134101143233444
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2882473693095663191 5238806381 076

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 50 1741 9401 8192 0384 4393 7813 2492 0317 6281 946
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2321 6871 8192 0383 9323 7812 4821 2282 8791 553
Investiční dotace
Investiční dotace 48 9422530050707668024 749393

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 130321724812 067711 064015
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 130321724811 137711 064015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000009300000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 81 57114 37116 94617 22419 59122 55623 32532 43525 08028 634
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 73413 65716 38016 90917 85821 55220 87022 00722 16525 436
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 67 8377155663141 7341 0032 45510 4282 9153 198

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.