MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Růžďka Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 58220 06821 54124 03826 15925 34829 03134 28729 17614 540
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 98713 09114 68615 60314 88216 60319 46321 84621 63810 853
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6225 1414 7933 9155 4285 4256 4734 8135 5772 473
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 321724812 067711 0640150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9401 8192 0384 4393 7813 2492 0317 6281 9461 215

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Růžďky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 56012 69414 30815 42814 49016 14918 75221 56721 36010 297
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7233 1283 5904 0093 7733 1263 5234 2704 5302 155
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7292 7812 7463 1152 5293 6464 2075 6864 9831 932
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9015 6406 7537 0136 9358 1539 55810 21910 0134 862
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 520480568632520535575566924700
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 414938433137752680680499
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 647616613618701652137146230148

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 6225 1414 7933 9155 4285 4256 4734 8135 5772 473
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 1984 5714 1783 1744 9523 7535 5224 1234 3112 092
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 167199163173155146684918624
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1011432334442
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2473693095663191 5238806381 076354

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9401 8192 0384 4393 7813 2492 0317 6281 9461 215
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6871 8192 0383 9323 7812 4821 2282 8791 553765
Investiční dotace
Investiční dotace 2530050707668024 749393450

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 321724812 067711 0640150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 321724811 137711 0640150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000093000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 37116 94617 22419 59122 55623 32532 43525 08028 63414 701
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 65716 38016 90917 85821 55220 87022 00722 16525 43612 090
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7155663141 7341 0032 45510 4282 9153 1982 611

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.