V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rudná pod Pradědem Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 9817 3268 5539 20810 05412 36711 58913 24113 05313 827
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1475 5286 2226 9187 9047 8568 6049 36810 36211 211
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8591 0971 0411 0151 5861 4232 2491 6191 5001 849
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 87234302013648641 4340620
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8874669881 2754282 6017328201 191147

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rudné pod Pradědem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1475 5286 2226 9187 8217 7088 4219 32810 25610 872
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1291 2751 4831 6631 9171 8121 4801 5961 8771 990
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1301 2561 3081 2661 4821 2071 7171 8962 4922 185
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1712 2542 6493 1173 3363 3103 8414 3194 4874 389
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5215535416298271 1911 1781 2871 1872 078
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 493332354384104112143122
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14715720820821510310111969108

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8591 0971 0411 0151 5861 4232 2491 6191 5001 849
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 313446461502415406566719627617
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 128211146190169207257221228218
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0111110229093
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4184394333221 0018081 426657554921

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8874669881 2754282 6017328201 191147
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8874669881 2754281 7127172601 191147
Investiční dotace
Investiční dotace 000008891556000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 87234302013648641 4340620
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 87234302013648641 4340620
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 1636 93310 6998 8509 2299 92513 97710 05211 52111 814
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 7955 6446 2077 8927 4647 8878 6118 16011 27710 461
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3691 2894 4929581 7652 0385 3661 8922441 353

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.