MENU
Nápověda
V databázi máme 3 516 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Rožmberk nad Vltavou Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 16916 60214 83027 75417 32820 78221 98224 06921 92516 857
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 1927 3958 1068 4517 9249 30510 11311 94412 2789 694
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 3087 6826 0467 5328 2318 6338 84811 8308 2216 390
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 37721424220074000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2931 31165311 7481 1732 8442 9482951 427774

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rožmberku nad Vltavou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1406 4707 0867 6767 1118 3279 10810 60510 8498 331
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2981 3971 5541 7921 7041 4091 5801 9382 0571 572
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1751 2121 1591 3511 1151 6171 8662 5482 2301 780
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1552 4562 8553 0403 0553 6144 2394 5774 4813 303
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9079079207416941 2379699351 399993
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 363291396556319206385542585588
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 24120720219622424468659794

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,00 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 3087 6826 0467 5328 2318 6338 84811 8308 2216 390
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 6874 0714 0114 2624 6444 5324 6686 9113 2664 992
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3313 1361 8613 0673 4233 7363 9043 8723 957479
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7109552152820720549
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 283466166198160364124226279370

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2931 31165311 7481 1732 8442 9482951 427774
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2041 1365785291 1733735632951 355114
Investiční dotace
Investiční dotace 891757511 21902 4712 385072660

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 37721424220074000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 37721424220074000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 47216 87523 74626 92815 47114 41419 20115 66721 35813 521
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 55611 38413 27012 34513 35310 44712 22014 98120 10713 104
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9165 49210 47714 5832 1183 9676 9816861 252417

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.