V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rovná Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 62812 20115 21310 62811 0929 57016 52318 51314 57422 769
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3457 1186 3177 1437 3516 7887 4908 95310 74010 933
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 4804 0397 7222 8512 5531 6516 1698 8542 75010 385
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 055019351911 796337010
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 8039891 1746141 1529391 0683691 0831 441

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rovné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0116 5456 3176 7337 2566 7887 4908 3069 99410 933
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 3291 8821 4811 5921 8161 6871 3971 5282 0252 256
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3281 3771 3171 2221 3981 1291 6281 8232 7032 486
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6522 5352 6813 0163 1463 0973 6404 1494 8324 979
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5285506517226616145595773521 086
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13171112151213111018
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16118517616922024925321771108

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 4804 0397 7222 8512 5531 6516 1698 8542 75010 385
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 1443 5387 4242 1742 2391 3375 7118 5462 3619 614
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 395294281298271263291247389464
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 287282221120244
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 65517515376415016559063

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 8039891 1746141 1529391 0683691 0831 441
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5169891 1746141 1529391 068369933941
Investiční dotace
Investiční dotace 3 2860000000150500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 055019351911 796337010
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 055019351911 796337010
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 49815 69011 56110 35612 37712 25611 27912 56016 11721 066
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 83214 57411 43910 30112 11311 34811 18411 84615 47419 028
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 6661 11612255265908957146432 038

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.