V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rovensko Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 22112 59614 09418 34520 68140 67624 87724 76624 15727 204
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 6599 51810 43311 68213 00812 29313 50715 73317 65417 859
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6652 2932 4152 9413 2573 3613 5166 0054 7535 345
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0707193035471 425155122 851
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8977151 1752 7924 38124 9766 4293 0121 2391 149

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rovenska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 1549 08110 04611 26012 42611 74412 95915 21117 26617 337
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7062 0982 4822 7583 2823 0762 5032 8813 4153 639
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8452 1272 1762 1572 5122 0312 8963 4124 5033 965
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 6563 8954 4085 3895 6535 5726 4787 7428 1067 964
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5605605775825785825776145971 048
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26222120222525431505536
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 361379382355378458479131140184

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6652 2932 4152 9413 2573 3613 5166 0054 7535 345
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3252 0142 1162 2612 3572 5942 8623 0133 5564 080
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 192202227266381481630679649706
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 57564647331146340282
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 912027368516283232 168208276

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8977151 1752 7924 38124 9766 4293 0121 2391 149
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6227157255201 3282 3171 1161 3121 239336
Investiční dotace
Investiční dotace 5 7811 6454502 2713 05322 6595 3121 7000813

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0707193035471 425155122 851
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 07071035471 42515122 851
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00093000005000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 69713 2629 86221 19045 50335 70319 80018 96822 03428 787
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 1098 7408 3749 08812 81411 67112 72512 72014 33115 453
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 5894 5231 48812 10132 68924 0327 0756 2487 70313 334

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.