MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rovensko Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 59614 09418 34520 68140 67624 87724 76624 15727 20414 417
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 51810 43311 68213 00812 29313 50715 73317 65417 8599 026
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2932 4152 9413 2573 3613 5166 0054 7535 3452 686
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 707193035471 425155122 8512 573
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7151 1752 7924 38124 9766 4293 0121 2391 149132

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rovenska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 08110 04611 26012 42611 74412 95915 21117 26617 3378 071
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0982 4822 7583 2823 0762 5032 8813 4153 6391 734
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1272 1762 1572 5122 0312 8963 4124 5033 9651 537
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 8954 4085 3895 6535 5726 4787 7428 1067 9643 869
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5605775825785825776145971 048516
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 222120222525431505536298
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 379382355378458479131140184118

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2932 4152 9413 2573 3613 5166 0054 7535 3452 686
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0142 1162 2612 3572 5942 8623 0133 5564 0801 692
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 202227266381481630679649706436
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 564647331146340282116
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2027368516283232 168208276442

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7151 1752 7924 38124 9766 4293 0121 2391 149132
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7157255201 3282 3171 1161 3121 239336132
Investiční dotace
Investiční dotace 1 6454502 2713 05322 6595 3121 70008130

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 707193035471 425155122 8512 573
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7071035471 42515122 8512 573
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00930000050000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 2629 86221 19045 50335 70319 80018 96822 03428 78710 446
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 7408 3749 08812 81411 67112 72512 72014 33115 4539 038
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 5231 48812 10132 68924 0327 0756 2487 70313 3341 408

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.