V databázi máme 3 450 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rosice Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 39425 38525 56228 03033 36831 26542 07638 85043 44144 553
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 11518 31420 41622 66524 39322 88425 43228 96531 96333 311
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9322 6213 1513 4373 6733 8133 9584 4615 0449 138
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1691 1444392047548751 0989
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1783 3061 5571 9255 3024 52212 1375 3495 3372 095

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rosic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 01718 16420 01422 34524 07522 56725 03328 53231 58432 926
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3183 6424 4435 1685 8035 5264 5545 1315 9836 368
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 3353 7613 8643 8694 4093 5655 1345 9407 7056 800
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 5986 8947 8329 5099 9269 77811 47913 49213 88313 657
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 3642 3672 3602 3792 3772 3582 3592 4032 4324 243
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7147026626536904195151 3571 3291 545
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 688797853767871923993209252311

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 9322 6213 1513 4373 6733 8133 9584 4615 0449 138
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3462 0472 4432 8133 1723 1823 3973 4103 7383 774
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4164324354223224162703363444 062
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 54713325299331330
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 166138201200176213286416631971

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1783 3061 5571 9255 3024 52212 1375 3495 3372 095
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1789661 3971 1751 7662 4001 5527572 0851 988
Investiční dotace
Investiční dotace 02 3401607503 5362 12210 5854 5923 252108

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1691 1444392047548751 0989
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1691 1444392047548751 0989
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 35423 28823 31930 38950 48723 46939 79150 32836 03833 357
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 13414 00718 97616 36920 68217 01415 44919 13925 89826 663
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2209 2814 34314 02029 8056 45524 34231 18910 1406 694

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.