V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rohov Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 01515 21510 14111 86612 02416 23111 72513 68815 01615 693
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 5737 0237 5578 1118 8618 3319 47011 11012 24712 807
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3244965465287395 4068641 2808641 452
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0000280254000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1177 6962 0383 2262 3962 4931 1381 2971 9051 433

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rohova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 5126 9497 4698 0368 7808 1989 35310 93912 14012 544
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6721 6611 8441 9292 1862 0381 7201 9982 3392 511
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3171 4891 6611 4501 6751 3471 9762 3583 0602 702
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4872 4272 8923 5713 7693 6964 4165 3465 5145 426
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7021 0267187257736997847637171 346
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 18222026252126387425441
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3173243343343533964318685118

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3244965465287395 4068641 2808641 452
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 124157131129197155157212231194
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 143151155134238207245297258310
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2111120081171
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0561862592643035 042462771293777

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1177 6962 0383 2262 3962 4931 1381 2971 9051 433
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6538381 4971 8554791 345826957444440
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4646 8585411 3711 9171 1483113411 461993

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0000280254000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0000280254000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 1199 23510 68516 24614 8848 12513 10312 27311 45013 299
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 6156 4058 4267 8287 2567 5598 5489 1109 61610 847
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 5042 8302 2608 4177 6285664 5543 1641 8352 452

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.