V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Řepiště Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 48930 71334 24542 50069 78439 77049 82851 93886 36087 361
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 55525 25227 73030 53631 09830 13933 09337 18940 25340 812
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9014 0503 7793 6564 4113 8864 0816 71916 39326 233
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000830001900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0331 4112 7368 22534 2765 74512 6548 01129 71420 316

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Řepiště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 82423 99526 58729 60230 40728 65132 09035 20839 03439 624
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 1024 7695 4716 1546 9436 5835 5346 2767 4147 937
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 0744 5964 7914 7135 3834 3846 4377 4759 8108 684
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 9988 3389 74611 59712 11712 08114 38916 97517 66417 437
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9538919199681 0059169799499081 609
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 696463585452536626331 453
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 6285 3375 5986 1134 9054 6364 6972 8712 6052 504

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9014 0503 7793 6564 4113 8864 0816 71916 39326 233
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8599319891 1191 3861 0408591 8801 9783 518
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2261 1861 3341 3031 5721 3401 5572 9083 5493 946
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5651818055131118538018 095758
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2511 7531 3761 1781 3221 3881 6121 1292 77018 011

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0331 4112 7368 22534 2765 74512 6548 01129 71420 316
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3916361 4211 4902 3703 4041 6816752 0221 029
Investiční dotace
Investiční dotace 6427751 3156 73531 9062 34110 9737 33527 69219 287

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000830001900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00000001900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00083000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 24 07126 50127 45254 013104 72040 90051 290101 767122 65150 773
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 18117 91916 24617 27914 06720 61521 91344 64029 34432 676
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 8908 58211 20636 73490 65320 28429 37757 12793 30818 097

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.