MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Řenče Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 49217 14419 07921 39921 28849 74436 16333 08231 24913 575
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 70013 41714 87416 08315 24016 89523 32423 52523 04311 674
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4751 7232 4971 9081 8563 4184 7124 7604 6181 446
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3528801 5601 42526 8507 1152 6711 0730
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2811 7161 7081 8482 7672 5821 0122 1262 515455

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Řenčí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 08012 78814 42915 64614 65016 02018 52221 01021 86810 744
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 0333 0813 5073 9633 6943 0243 3774 0044 3602 078
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6022 6972 6653 0662 4683 4884 0235 3044 7801 854
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7685 4636 5556 9016 7727 7809 1409 5479 5864 666
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1199551 0611 0581 0471 0121 0441 0581 844896
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2020192018258099441 0861 103
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 537573621638652690129153213147

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4751 7232 4971 9081 8563 4184 7124 7604 6181 446
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 9161 2841 7991 4481 3192 8213 6773 4762 969703
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 459418461439429476585635651161
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7566549461797292
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 941723015103116440187202289

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2811 7161 7081 8482 7672 5821 0122 1262 515455
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0311 3161 6491 8482 7671 5111 0121 7761 375387
Investiční dotace
Investiční dotace 25040059001 07103501 14067

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3528801 5601 42526 8507 1152 6711 0730
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3528801 5601 42526 4657 1152 6711 0730
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000003850000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 35914 95013 62524 44430 43318 50934 16225 93818 57711 769
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 60310 45911 93011 3269 34516 48817 09016 90315 9339 227
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 7564 4911 69513 11821 0892 02117 0729 0352 6442 542

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.