V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ratiboř Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 07531 38743 34143 50754 78644 92064 15872 95068 20557 758
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 97921 63823 44526 25528 90427 06929 15333 59837 79337 539
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7623 7334 5655 3384 7854 8596 70910 18210 75612 388
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 039762 1231511153 1672492 84367
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3345 97715 2559 79120 94712 87625 13028 92116 8147 764

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ratiboře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 16120 86422 64125 50127 71125 94428 52632 78637 00737 220
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 9175 5045 6926 5447 3946 8755 5966 3237 4357 959
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2724 8084 9724 9125 6344 5206 4257 4309 7178 610
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 1888 65310 07412 08212 68212 40614 37216 87517 49917 287
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8278938448619218778768888861 544
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 897592991041371301 0101 1571 410
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8679319661 0029751 1281 128260314409

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7623 7334 5655 3384 7854 8596 70910 18210 75612 388
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1472 1803 3583 5503 4753 1535 2068 2689 1798 297
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1661 1021 0691 3011 3041 3901 4971 6781 5131 796
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 991619899111001
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3492904038743145236642 294

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 3345 97715 2559 79120 94712 87625 13028 92116 8147 764
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 3205 8657 1708 58510 92212 87620 22110 5871 9602 077
Investiční dotace
Investiční dotace 4 9031 1078 0851 20610 02504 90918 33414 8545 687

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 039762 1231511153 1672492 84367
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 039761081511153 1672492 84367
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002 014000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 75634 82552 75243 96550 10943 90764 68996 29467 90847 403
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 25124 96229 27635 51634 92435 19051 02250 05435 52736 619
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 5059 86223 4758 44915 1868 71713 66746 24132 38110 785

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.