MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Ratiboř Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 38743 34143 50754 78644 92064 15872 95068 20557 75827 764
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 63823 44526 25528 90427 06929 15333 59837 79337 53918 905
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7334 5655 3384 7854 8596 70910 18210 75612 3887 370
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 39762 1231511153 1672492 84367163
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 97715 2559 79120 94712 87625 13028 92116 8147 7641 327

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ratiboře v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 86422 64125 50127 71125 94428 52632 78637 00737 22018 343
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 5045 6926 5447 3946 8755 5966 3237 4357 9593 796
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 8084 9724 9125 6344 5206 4257 4309 7178 6103 339
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 65310 07412 08212 68212 40614 37216 87517 49917 2878 402
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8938448619218778768888861 5441 253
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7592991041371301 0101 1571 4101 283
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9319661 0029751 1281 128260314409270

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7334 5655 3384 7854 8596 70910 18210 75612 3887 370
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1803 3583 5503 4753 1535 2068 2689 1798 2976 436
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1021 0691 3011 3041 3901 4971 6781 5131 796886
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16198991110010
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2904038743145236642 29447

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 97715 2559 79120 94712 87625 13028 92116 8147 7641 327
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 8657 1708 58510 92212 87620 22110 5871 9602 077824
Investiční dotace
Investiční dotace 1 1078 0851 20610 02504 90918 33414 8545 687503

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 39762 1231511153 1672492 84367163
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 39761081511153 1672492 84367163
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 002 0140000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 34 82552 75243 96550 10943 90764 68996 29467 90847 40327 243
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 96229 27635 51634 92435 19051 02250 05435 52736 61919 146
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 86223 4758 44915 1868 71713 66746 24132 38110 7858 097

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.