MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Raspenava Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 53 77161 38863 51068 85366 88571 47284 29996 60888 89244 581
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 86741 32644 96748 08044 93549 78859 54367 04765 81831 860
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 24013 12114 17615 08913 88013 93717 02719 09318 39310 197
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4632982193543243 0464 3372 50768257
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2016 6434 1485 3307 7454 7013 3927 9604 0002 466

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Raspenavy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 55640 05443 46246 60843 55748 39257 98665 41964 28630 340
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 2659 42610 81512 09611 2489 33710 61912 47213 4456 419
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 8668 0887 9949 0997 28510 58412 33216 11614 3515 565
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 41816 39219 66120 48419 99423 65828 00029 02628 80414 005
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0782 1962 0962 0182 1652 0282 0862 1513 7772 335
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 42921210985121751 1451 1721 9001 234
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 5013 7412 7862 8262 7452 7103 8024 4822 009781

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 24013 12114 17615 08913 88013 93717 02719 09318 39310 197
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 6719 53310 71311 6479 6139 18211 59911 3349 6857 059
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 7062 9113 1012 9303 5164 0644 4544 8025 5612 494
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4243331686225241 25787
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8216353294967446859532 4351 889557

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2016 6434 1485 3307 7454 7013 3927 9604 0002 466
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8013 9234 0685 3307 7454 7013 3245 4314 0001 229
Investiční dotace
Investiční dotace 4002 72080000682 52901 238

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4632982193543243 0464 3372 50768257
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4632982193543243 0464 3372 50768257
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 65050 51655 74361 31662 29759 16076 45471 78876 66736 083
Běžné výdaje
Běžné výdaje 45 85842 36753 53852 34857 36554 06166 40764 90369 08830 196
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 7928 1482 2048 9674 9325 09910 0476 8857 5795 887

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.