MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rapotín Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 75 69474 94793 774269 471203 910153 436106 810109 575116 306103 485
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 81860 10473 49069 24070 12163 94580 87085 09889 15853 337
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7031 6841 7952 4902 7655 8355 2249 8086 3135 652
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 27170303 67010 5294 5296 5771 310147380
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 14512 98918 458194 071120 49579 12614 13813 35820 68944 116

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rapotína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 55 51858 84170 72566 71962 76156 56273 49077 66281 13544 167
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 2799 29210 24211 48210 9198 99610 16612 12512 9826 195
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 7758 0037 6378 6897 11810 23911 86615 69113 8995 389
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 24416 21918 81619 56219 51022 89626 94928 23927 90713 563
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8471 5861 6801 7351 6311 6691 9021 7463 8341 520
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3831892402232141431 0791 0791 097802
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 22 99123 55232 11025 02823 36812 61921 52918 78421 41616 698

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 38,25 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7031 6841 7952 4902 7655 8355 2249 8086 3135 652
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4186637201 1911 9324 0223 3567 7801 119488
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4704394732091624380610600294
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 264661825211890125
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7905355961 0727921 7681 4701 3284 5824 865

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 17 14512 98918 458194 071120 49579 12614 13813 35820 68944 116
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 13 37211 21112 72712 87917 07212 30312 45110 86016 29211 473
Investiční dotace
Investiční dotace 3 7731 7785 731181 192103 42366 8231 6882 4984 39732 643

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 27170303 67010 5294 5296 5771 310147380
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2220303 67010 5294 5296 5771 31081380
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5150000000660

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 64 78350 35395 870262 661208 644154 48879 551113 291112 26682 265
Běžné výdaje
Běžné výdaje 28 80331 85945 81535 40049 88742 73356 21354 23068 92346 270
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 97918 49350 055227 261158 757111 75523 33959 06043 34335 995

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.