MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Ralsko Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 76 15282 525105 68291 05999 882127 292126 304139 286170 45986 887
Daňové příjmy
Daňové příjmy 52 22954 88663 15063 29952 29756 96163 98879 61082 40146 382
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 40617 40419 32220 75520 51122 14225 17325 83826 91614 681
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2261 3655 5921 21110 1658 84927 71515 72844 59414 339
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2918 87117 6185 79416 90939 3409 42818 11016 54911 485

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Ralska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 13551 81660 21661 88951 48556 48861 39677 43079 49538 287
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 5488 8689 89711 21710 7138 7779 93012 39613 3826 389
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 5697 8047 4748 6127 07810 10511 70416 18214 2705 533
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 86515 81518 41019 38419 39822 60226 58229 04528 66313 924
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 6253 1408 4979 1777 3706 4186 6616 77110 7955 616
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 347324288285246311242201226119
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 14 18115 86615 65113 2146 6798 2756 27712 83412 1586 705

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 19 40617 40419 32220 75520 51122 14225 17325 83826 91614 681
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8931 5663 1244 6244 4835 1905 1114 8563 3051 133
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 16 27115 62715 27415 40315 10215 65715 70617 36319 1959 911
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1311111110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2412089237279261 2944 3553 6184 4153 637

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 2918 87117 6185 79416 90939 3409 42818 11016 54911 485
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 0384 4634 7435 7948 2106 4726 5218 7806 8313 028
Investiční dotace
Investiční dotace 2534 40812 87508 69932 8682 9079 3309 7188 457

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2261 3655 5921 21110 1658 84927 71515 72844 59414 339
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2261 3655 5921 21110 1658 84927 71514 72844 59414 339
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000001 00000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 77 587101 62498 44692 67299 904143 937129 272133 036186 334102 487
Běžné výdaje
Běžné výdaje 65 74472 23277 84880 93580 14076 87497 808102 086106 50259 916
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 84429 39220 59711 73719 76367 06331 46430 95079 83142 570

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.