MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Rakovník Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 295 880350 889363 972402 129400 455389 783441 243583 693535 729284 367
Daňové příjmy
Daňové příjmy 223 760237 630265 826280 492266 579290 213338 599381 309399 705197 275
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 97515 38218 29718 14419 20318 90423 49530 06538 24527 399
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 65529 5317 26522 9029 9947 0762 15215 5383 5345 000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48 49068 34672 58480 591104 68073 59076 996156 78294 24554 693

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rakovníku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 219 759233 544258 423277 226259 649285 630331 854377 195391 942190 727
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 53 66964 04060 94171 67367 05754 37860 05272 03178 45737 626
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 44 57137 28644 63250 90341 04658 67666 60488 86079 66730 898
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 81 67992 141112 639114 594112 611131 234151 441159 832159 83577 758
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 14 07813 70414 12914 03614 04713 98323 02423 60240 70022 245
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13 55814 89914 30913 96812 70614 28127 80229 67428 79419 302
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 12 20411 47511 77412 05212 18013 0792 9323 1984 4882 899

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 97515 38218 29718 14419 20318 90423 49530 06538 24527 399
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 2086 0057 2799 0128 2809 1749 38710 11514 2268 232
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 5815116711 0721 4821 1686116492 1859 195
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6656416803942926 17610 3079 5872 959
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8 1208 80910 3077 3819 0488 2697 3218 99512 2467 014

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 48 49068 34672 58480 591104 68073 59076 996156 78294 24554 693
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 44 45357 50362 47059 38280 01468 37967 40187 63686 35538 347
Investiční dotace
Investiční dotace 4 03710 84310 11421 20924 6655 2109 59569 1467 89016 346

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 65529 5317 26522 9029 9947 0762 15215 5383 5345 000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 05527 3317 26520 1869 5947 0763215 4931 4343 000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6002 20002 71640002 120452 1002 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 274 957333 577385 499492 045360 029383 051433 912511 303536 386246 847
Běžné výdaje
Běžné výdaje 239 454255 284281 547269 893297 163309 283326 783392 745401 166198 260
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 50378 293103 952222 15362 86673 768107 129118 558135 22048 586

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.