V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Raková Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 2294 4164 4104 8926 0375 1237 5406 7397 6768 360
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 7762 9763 3303 8334 0383 7774 3054 9135 5485 386
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5614825755885164961 1521 277493802
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000520200180
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8939585044661 4828502 0635491 6172 172

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rakové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 6562 8513 2013 7263 8863 6754 1714 6395 3195 325
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6666847649109879247788731 0261 079
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5676116837007696229121 0411 3611 182
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0641 1781 3831 7181 7331 7062 0382 3662 4522 377
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 240257243256252249254244251435
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 22222233194200
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1161191271421421721861133551

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5614825755885164961 1521 277493802
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4963174365053964101 0651 138313688
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 554512883104747089132108
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0110000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1012010015121750496

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 8939585044661 4828502 0635491 6172 172
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 437458104166554850597549567672
Investiční dotace
Investiční dotace 3 45650040030092801 46601 0501 500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 000520200180
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000520200180
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 5883 1295 0714 6794 7444 9123 9037 5707 1909 856
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 2752 9672 9502 3723 3423 3683 6935 0015 5334 266
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 3131612 1212 3071 4021 5442102 5691 6575 590

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.