V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radovesnice I Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 9805 2285 4805 3626 43934 4916 3147 5178 3958 602
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0394 2684 3704 8685 2875 0145 6066 3987 1177 464
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 125117232183178275264692611944
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10350152663109300
Přijaté transfery
Přijaté transfery 80684082729570829 171444334666195

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radovesnic I v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0394 2684 3704 8685 2875 0145 6066 3987 1177 464
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0811 1999831 0861 3011 2121 0121 1371 3291 437
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7558518748689968071 1811 3581 7631 578
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 4991 5601 7722 1832 2422 2142 6393 0853 1763 165
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 442398462439438457446430456781
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11111311111311344348433
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 251250265282298310318444568

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 125117232183178275264692611944
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5065968585146137276185245
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 26291099892110126415410697
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3102700150000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1723000510172

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 80684082729570829 171444334666195
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 806271280295208667240225284195
Investiční dotace
Investiční dotace 0570548050028 5042031093820

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 10350152663109300
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1035015050000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002662609300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 7703 9014 5794 7909 80446 63210 9686 4088 8464 938
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 6443 1683 0873 4942 9553 0774 0764 9775 8134 677
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1277331 4921 2966 84943 5556 8921 4313 034261

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.