V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radovesice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 7068 2958 74510 1529 3479 68310 29518 20412 32614 348
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3025 7556 3577 1307 6057 2187 8849 35811 22411 413
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2697684154504384037276068401 253
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 280121149164525074
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1071 7721 8522 4221 2872 0171 6598 2402551 677

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radovesic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2265 5376 0286 8017 3076 9197 6879 09410 90411 267
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3071 3841 7431 6951 9131 7911 4881 7132 1882 385
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0601 2091 2721 2591 4361 1501 6701 9702 7922 490
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1072 2142 3073 0963 2323 1573 7344 4705 0044 998
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 527562541551526577551553554986
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 102282221326742324295299
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1221401421791681772036471108

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2697684154504384037276068401 253
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 100604739696433611810278
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 163271275269288277258257381479
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0132800000130
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6424661428262132230344696

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1071 7721 8522 4221 2872 0171 6598 2402551 677
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1071 7721 8522 4221 1121 7671 6591 369255409
Investiční dotace
Investiční dotace 000017525006 87101 269

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 280121149164525074
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 28012149164525074
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 7336 7979 18311 30210 4549 80214 54914 82010 48213 824
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 1065 9456 5167 0957 2828 3507 8469 1718 8719 210
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6278522 6674 2073 1711 4526 7035 6501 6124 615

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.