V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radonice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 15028 44525 36926 89832 34637 61140 43335 90140 00748 990
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 48116 40118 13120 06021 76320 76522 67026 21829 64330 230
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7542 4701 8012 0582 2932 5102 3622 6893 1703 394
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2042539681241330256349790336
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 7119 3205 3413 9687 87814 03514 8376 4987 10415 031

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radonic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 46316 40117 99820 06021 59720 70322 60026 08729 12529 471
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1063 4804 1404 7255 3705 0514 1454 7255 5375 864
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1013 5373 6463 5694 1053 3644 8125 6217 3396 421
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 1726 4797 3888 7839 2399 22210 76312 76113 21912 903
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0211 6991 7011 8181 7101 8141 6631 7001 6972 709
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2413722773032822882001 0991 1211 252
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8218358468628929641 017181212323

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7542 4701 8012 0582 2932 5102 3622 6893 1703 394
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6951 3086466617658541 1201 1141 2301 126
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6066716968067117237237057911 018
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1122257403318539
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4424894575897608944868521 1441 212

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 7119 3205 3413 9687 87814 03514 8376 4987 10415 031
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 8104 1744 0053 8164 3734 0605 0033 1454 2781 703
Investiční dotace
Investiční dotace 2 9015 1451 3361523 5059 9749 8353 3542 82613 328

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2042539681241330256349790336
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 582539681241330256349790336
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 146000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 01824 34422 27923 75227 21539 71635 60929 79634 59452 710
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 92017 49918 54920 33818 89617 18619 99122 24126 89228 522
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 0986 8453 7303 4148 31922 53015 6187 5547 70224 188

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.