MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Radnice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 50 92857 80652 48856 73754 97054 12670 38469 84169 69641 286
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 97226 40429 38231 37031 16933 12438 75644 24144 93623 854
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 64212 76712 45113 13113 03813 58117 49915 59315 2048 377
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6742 3629314 8871 8432617292610
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 63916 2739 7247 3498 9207 16014 0579 9169 4959 055

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radnic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 68323 68226 70329 21927 52230 47336 35241 24542 39621 013
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 3435 8426 8077 8057 3455 9966 7938 1068 8424 217
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9235 1185 1525 9724 8666 9198 02410 6799 6163 730
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 09710 37112 65913 44113 34115 47718 22119 21119 2869 386
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1801 0701 1251 1671 0891 1941 1791 1632 0021 363
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8767926406586766361 8641 8022 2272 021
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 264488320175206251271284424298

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 11 64212 76712 45113 13113 03813 58117 49915 59315 2048 377
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 3817 5066 9677 7558 0438 68312 74910 2339 6445 562
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 8182 7002 6742 6772 5512 3822 7853 5283 6471 821
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111211110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 4422 5592 8092 6982 4422 5161 9641 8311 913994

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 63916 2739 7247 3498 9207 16014 0579 9169 4959 055
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 6766 1995 5896 9998 1207 1605 5889 3128 8274 586
Investiční dotace
Investiční dotace 7 96310 0734 13535080008 4696046674 470

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6742 3629314 8871 8432617292610
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 6642 1552674 8871 84307292610
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 10207664002610000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 61 46154 08451 11547 43757 45460 09372 26665 88374 45242 324
Běžné výdaje
Běžné výdaje 49 17137 00438 03138 19240 08739 00147 05256 93266 19032 316
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 29017 08013 0849 24417 36721 09225 2148 9518 26210 008

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.