V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Radnice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 72 16750 92857 80652 48856 73754 97054 12670 38469 84169 696
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 62823 97226 40429 38231 37031 16933 12438 75644 24144 936
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 95711 64212 76712 45113 13113 03813 58117 49915 59315 204
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9171 6742 3629314 8871 843261729261
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 66513 63916 2739 7247 3498 9207 16014 0579 9169 495

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radnic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 60421 68323 68226 70329 21927 52230 47336 35241 24542 396
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 6015 3435 8426 8077 8057 3455 9966 7938 1068 842
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 3764 9235 1185 1525 9724 8666 9198 02410 6799 616
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 5029 09710 37112 65913 44113 34115 47718 22119 21119 286
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1091 1801 0701 1251 1671 0891 1941 1791 1632 002
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7878767926406586766361 8641 8022 227
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 229264488320175206251271284424

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 95711 64212 76712 45113 13113 03813 58117 49915 59315 204
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 5436 3817 5066 9677 7558 0438 68312 74910 2339 644
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1032 8182 7002 6742 6772 5512 3822 7853 5283 647
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 46111121111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 2642 4422 5592 8092 6982 4422 5161 9641 8311 913

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 43 66513 63916 2739 7247 3498 9207 16014 0579 9169 495
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 4985 6766 1995 5896 9998 1207 1605 5889 3128 827
Investiční dotace
Investiční dotace 34 1687 96310 0734 13535080008 469604667

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9171 6742 3629314 8871 843261729261
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8951 6642 1552674 8871 8430729261
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 221020766400261000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 90 13961 46154 08451 11547 43757 45460 09372 26665 88374 452
Běžné výdaje
Běžné výdaje 26 53949 17137 00438 03138 19240 08739 00147 05256 93266 190
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 63 59912 29017 08013 0849 24417 36721 09225 2148 9518 262

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.