MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radim Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 59 91765 33064 77572 77169 81247 59439 45373 18550 87319 373
Daňové příjmy
Daňové příjmy 58 07758 58760 70060 33446 03838 24836 94945 58739 88718 633
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1181 3741 7481 9631 3381 4931 1922 7592 193598
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11211 2362 35212 7031000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7115 3481 0908 12222 4355 1501 31224 8398 792142

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radimi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 58 07758 58760 70060 33446 03838 24836 94945 58739 88718 633
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3733 7064 2044 7064 4413 6914 1584 8655 1302 442
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2613 6283 2053 6632 9644 2904 9446 4355 6032 172
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 5836 2927 8888 2458 1299 59011 23311 59311 2635 466
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6497056426905826936456651 120672
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 584446424852289263273260
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 45 15344 21244 71542 98729 87519 93315 68121 76616 4997 621

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1181 3741 7481 9631 3381 4931 1922 7592 193598
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9112322098278638535025812
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 100145138142142147237108286150
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2516832893333332374905308
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9029381 3588318861 2508381 926745129

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7115 3481 0908 12222 4355 1501 31224 8398 792142
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7115 3481 0901 8172 6082 1311 31224 8392 111142
Investiční dotace
Investiční dotace 0006 30519 8273 019006 6810

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 11211 2362 35212 7031000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 11211 2362 35212 7031000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 45 14147 61227 63260 98495 77189 32741 23945 03941 98921 186
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 39322 66915 26118 82316 58514 86917 06122 52920 91010 743
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 23 74924 94312 37142 16179 18574 45824 17822 51121 07910 442

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.