V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radenín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 7479 64112 27611 72711 30713 69016 46620 73228 79229 333
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3038 0618 2458 6189 2548 71610 15312 72515 89514 224
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6856587278318141 5921 5391 5541 5681 787
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 532228466147136715714
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7068993 2762 2321 2333 3684 7046 08611 17213 308

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radenína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 9188 0208 1678 6129 2548 7169 81311 26112 92413 454
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3792 2701 9492 0222 2922 1481 7852 0072 4332 605
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3771 5491 6571 5011 7261 3992 0402 3613 1732 807
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7382 8393 3173 7013 8853 8364 5645 3635 7045 636
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1601 0719661 1021 0551 0241 0901 1071 0851 822
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 16111012141413319446448
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 24827927027428229532010384137

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6856587278318141 5921 5391 5541 5681 787
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4644865576045661 1801 1591 1411 1461 236
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 82767579110164170171176198
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000112067
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1389794147137247210130246286

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7068993 2762 2321 2333 3684 7046 08611 17213 308
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7068991 2391 0031 0331 4942 7156 0864 1012 211
Investiční dotace
Investiční dotace 002 0371 2292001 8741 98907 07111 096

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 532228466147136715714
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 532228466147136715714
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 5128 16912 38113 1108 99013 44013 69918 00424 28835 231
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5055 9188 2228 5757 8797 1448 5259 69113 03210 956
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0072 2514 1594 5351 1126 2975 1738 31311 25624 275

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.