V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Radějovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 43 24916 8497 5228 5909 24512 66510 92012 85614 84214 669
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0984 4634 8545 7896 3506 1717 0208 29210 36311 217
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4841 6352 2992 3672 5312 5632 8613 1122 9933 266
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7461 84624726024529041302000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 32 9218 9051231741183 6416271 4521 286186

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Radějovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 0984 3214 7685 5246 3046 1507 0008 26310 29911 209
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2509791 1271 3451 6231 5911 3431 5521 9282 113
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8029669961 0301 2591 0521 5481 8382 5352 296
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 6071 7412 0182 5272 8302 8803 4584 1704 5524 604
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4085965705225195585595846111 404
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1821316937284136609643
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 141826313641518365148

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4841 6352 2992 3672 5312 5632 8613 1122 9933 266
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2461 3642 0291 8491 9632 1892 3432 5292 1542 247
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 236236237437263266297388357381
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2000016136166291
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 035338130692219159316346

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 32 9218 9051231741183 6416271 4521 286186
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 65788123174118736232174306186
Investiční dotace
Investiční dotace 32 8568 1170002 9043951 2779810

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 7461 84624726024529041302000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 71300010258000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4 7391 71624726024429015502000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 69 0449 4076 5098 1575 69413 0218 91612 6049 8579 956
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 4144 1453 6836 3134 3085 8086 0936 4307 1389 366
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 66 6315 2622 8261 8441 3877 2132 8246 1742 719590

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.