MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Rabštejnská Lhota Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 38214 59413 75014 30228 45218 80721 29349 09928 58811 168
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 8539 76611 25812 41411 77713 45415 79218 05718 5829 187
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2722962912673797744431 5128 384748
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 8253 7391 132775877212000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4337931 0691 54316 2374 5724 98629 4101 6221 233

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Rabštejnské Lhoty v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 5799 76211 11012 29211 77713 45415 76918 05718 4449 039
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8502 4592 8613 2993 1452 6503 0473 6403 9951 907
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1212 1642 1522 5042 0623 0533 5664 7504 3051 670
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 8864 3895 2925 6355 6506 8208 0978 5468 6314 203
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 305311329323336319324322569435
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 171717182220615661751690
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 400422459511563591121138193133

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2722962912673797744431 5128 384748
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9048116140191188192208201131
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7983707210760104885 77673
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 57865454245938896270
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 45785051775241032781 510274

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4337931 0691 54316 2374 5724 98629 4101 6221 233
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3627936691 5432 0871 2567961 7054131 233
Investiční dotace
Investiční dotace 710400014 1513 3164 19027 7051 2090

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 8253 7391 132775877212000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4003 683544458772000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 425561 0783300012000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 9188 0408 2138 22531 48718 09211 06065 93818 0488 879
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 3296 8906 7567 5089 8329 2518 31112 51912 4096 213
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5891 1501 45771721 6558 8412 74953 4195 6392 666

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.