V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Pyšely Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 33 27459 35975 79048 06443 97954 29386 70595 23476 33075 085
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 84621 64325 34629 03631 81531 43936 49446 73953 08158 370
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4918 5708 5278 95510 61112 11314 0599 93416 53815 115
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2551550162005001 261128448
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 68229 13041 8679 9111 55210 74135 65237 3006 5831 152

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pyšel v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 71921 56724 76828 33131 18530 46234 87644 24752 12954 912
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4625 2425 8736 9697 9937 7286 6407 6969 60210 616
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2364 9645 2495 2876 1495 1417 6979 10212 67911 554
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 8168 33310 57712 92813 83714 07417 19020 65022 74823 158
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6282 7372 7172 7722 8292 8542 8482 9393 2345 530
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4941671851571434291753 4683 4223 516
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 82125167219234236325392444538

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 4918 5708 5278 95510 61112 11314 0599 93416 53815 115
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 9027 5888 1728 6588 78811 01813 0479 04211 37812 733
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1921841721637138417763188071 007
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 323231112806781 156
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3937971801321 1082442342943 676220

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 68229 13041 8679 9111 55210 74135 65237 3006 5831 152
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3693759781 0341 5523 3081 8031 4733 1761 152
Investiční dotace
Investiční dotace 25 23828 75540 8898 87707 43333 85035 8283 4070

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2551550162005001 261128448
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 22300990001 261128448
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3315506200500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 61 32572 07575 66342 39441 06941 83296 89081 34766 58269 816
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 36623 19326 14230 67331 98030 28333 94040 75241 40546 530
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 38 95948 88149 52111 7219 08911 54962 95040 59625 17723 285

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.