MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pustějov Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 66816 87117 60418 66423 41222 79928 86824 46026 64714 042
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 47212 27213 39414 45813 71215 11017 07719 28219 7799 862
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1452 6612 5962 9953 0483 3573 1284 0965 0652 263
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 142944171310800
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0511 9341 5841 2076 2354 3198 6531 0741 8041 917

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pustějova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 26612 00613 11214 11713 31114 71616 77418 93619 2369 259
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 8293 0033 2863 6813 4622 8323 1613 7524 0261 918
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5522 5682 4692 8562 2863 2683 7344 9504 3871 701
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 6475 2126 0806 3036 2707 3098 4888 9078 8084 281
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7467447727747637667877641 377862
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 231816221719415416418364
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 469460490480513522189147221133

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1452 6612 5962 9953 0483 3573 1284 0965 0652 263
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2291 7521 7852 1811 9891 7861 9432 8242 9591 443
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 684672645598684686703599821405
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 148111211219509145
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 218229165215363884481454775270

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0511 9341 5841 2076 2354 3198 6531 0741 8041 917
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0511 5511 5841 0842 3871 4879881 0741 624407
Investiční dotace
Investiční dotace 038301233 8482 8317 66501801 510

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 142944171310800
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 042934171310800
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1001000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 68714 23612 79221 32620 45927 93824 65815 62026 16211 012
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 69611 78910 50719 88112 40412 53215 15614 22619 5388 754
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 9912 4472 2851 4458 05515 4059 5021 3936 6252 258

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.