V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pustějov Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 75215 66816 87117 60418 66423 41222 79928 86824 46026 647
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 53511 47212 27213 39414 45813 71215 11017 07719 28219 779
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0252 1452 6612 5962 9953 0483 3573 1284 0965 065
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 014294417131080
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 1922 0511 9341 5841 2076 2354 3198 6531 0741 804

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pustějova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 31211 26612 00613 11214 11713 31114 71616 77418 93619 236
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4152 8293 0033 2863 6813 4622 8323 1613 7524 026
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2532 5522 5682 4692 8562 2863 2683 7344 9504 387
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4394 6475 2126 0806 3036 2707 3098 4888 9078 808
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7537467447727747637667877641 377
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 23231816221719415416418
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 429469460490480513522189147221

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 0252 1452 6612 5962 9953 0483 3573 1284 0965 065
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0601 2291 7521 7852 1811 9891 7861 9432 8242 959
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 651684672645598684686703599821
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 37148111211219509
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 278218229165215363884481454775

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 1922 0511 9341 5841 2076 2354 3198 6531 0741 804
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 5172 0511 5511 5841 0842 3871 4879881 0741 624
Investiční dotace
Investiční dotace 20 676038301233 8482 8317 6650180

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 014294417131080
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 004293417131080
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0100100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 43 50713 68714 23612 79221 32620 45927 93824 65815 62026 162
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 01510 69611 78910 50719 88112 40412 53215 15614 22619 538
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 38 4922 9912 4472 2851 4458 05515 4059 5021 3936 625

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.