MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Pšov Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 43621 72031 49716 30419 09320 52021 39028 98931 58914 873
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 98613 45412 57312 49012 08313 43615 35817 30319 7419 270
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7593 2182 5781 9811 6652 7404 4838 43510 1534 191
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5829310 434227517024027984154
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6334 7545 9131 6065 3404 1731 3102 9721 6111 258

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Pšova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 98610 93411 82212 49011 75713 26915 02416 63618 3387 598
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0892 3932 6203 0532 8482 3972 6963 1883 4621 650
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0612 1091 9972 3351 8912 7753 1974 1983 7751 464
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7714 2764 9225 2545 1886 2027 2647 5597 5723 685
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7831 8371 9501 6771 7031 7881 7571 5743 358684
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 19161797146973
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 26330331716112093104107164112

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 7593 2182 5781 9811 6652 7404 4838 43510 1534 191
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 3042 7832 0421 4827701 6173 6227 5879 5443 914
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2052082031621371671241207615
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 156331212517171992
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 234221300325746951721711515170

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 6334 7545 9131 6065 3404 1731 3102 9721 6111 258
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6331 4191 9621 6063 4863 0621 3102 9721 491958
Investiční dotace
Investiční dotace 03 3353 95001 8541 11100120300

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5829310 434227517024027984154
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 58293446195417020727884153
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 009 988311032101

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 91617 76519 04014 08317 07718 16115 27323 34027 43113 131
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 40114 19311 94111 26711 29914 76214 39222 31125 63912 654
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5153 5717 0992 8165 7783 3998811 0291 791478

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.