MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Prosetín Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 35617 36637 27850 38933 66817 75321 93727 96326 27614 729
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 58811 10513 15614 47013 58215 22117 23819 39219 82810 115
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6216501 1691 1817431 0691 9862 9692 6781 627
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15271131539613221 8904812 860
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1335 58422 94234 70818 8041 4022 3913 7123 289127

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Prosetína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 58810 95612 87314 21913 32015 02117 00118 95719 2219 600
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1513 1423 2823 7383 5192 9283 2413 7764 0991 955
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2871 9592 4602 8412 3123 3563 8224 9604 4501 726
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 2004 8296 0426 3946 3397 5018 6888 9378 9284 344
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 506528528559468544542541836711
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 292729502020511534613573
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 414470531638662672198208295291

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6216501 1691 1817431 0691 9862 9692 6781 627
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4540628128944541 2071 5401 683998
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 339336335848379376390398429199
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6881100114000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2301852052042702392761 031567431

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1335 58422 94234 70818 8041 4022 3913 7123 289127
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6861 5841 4021 9682 9531 3463912 155828127
Investiční dotace
Investiční dotace 1 4464 00021 54032 74015 851562 0001 5572 4610

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15271131539613221 8904812 860
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 15271131253613222601301 827
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000286001 6303511 034

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 58310 95335 82173 36526 39914 22126 06023 94732 37218 973
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 6908 5617 27510 18711 31711 63216 34118 95717 3078 954
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 8932 39228 54663 17815 0812 5889 7194 99015 06510 018

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.