V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Prosetín Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 73513 35617 36637 27850 38933 66817 75321 93727 96326 276
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 7569 58811 10513 15614 47013 58215 22117 23819 39219 828
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5956216501 1691 1817431 0691 9862 9692 678
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3415271131539613221 890481
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3503 1335 58422 94234 70818 8041 4022 3913 7123 289

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Prosetína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 7569 58810 95612 87314 21913 32015 02117 00118 95719 221
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0182 1513 1423 2823 7383 5192 9283 2413 7764 099
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0292 2871 9592 4602 8412 3123 3563 8224 9604 450
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 7934 2004 8296 0426 3946 3397 5018 6888 9378 928
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 487506528528559468544542541836
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 30292729502020511534613
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 400414470531638662672198208295

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5956216501 1691 1817431 0691 9862 9692 678
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 484540628128944541 2071 5401 683
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 297339336335848379376390398429
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5688110011400
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2442301852052042702392761 031567

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 3503 1335 58422 94234 70818 8041 4022 3913 7123 289
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1741 6861 5841 4021 9682 9531 3463912 155828
Investiční dotace
Investiční dotace 3 1771 4464 00021 54032 74015 851562 0001 5572 461

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3415271131539613221 890481
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 341527113125361322260130
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000286001 630351

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 49812 58310 95335 82173 36526 39914 22126 06023 94732 372
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 5037 6908 5617 27510 18711 31711 63216 34118 95717 307
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 9954 8932 39228 54663 17815 0812 5889 7194 99015 065

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.