V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Proseč Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 51 22642 06451 56953 59672 07669 45267 36876 25193 67187 613
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 40827 68931 69633 83636 02335 00938 44843 84151 12058 076
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 5188 6538 7048 9759 3218 33410 82013 37416 11113 590
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7972 3087032211 5554 2481 3485 40916 8428 860
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 5023 41410 46610 56325 17721 86016 75313 6279 5997 087

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Proseče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 70026 81529 67832 84435 26933 76137 57742 97449 04353 655
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 2806 0537 1098 0679 1668 6427 1197 9729 50210 347
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 3645 9826 1155 9676 8585 6038 0399 26812 34411 108
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 61310 97112 39914 68315 43715 35917 97921 05422 20522 281
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 8972 0672 3502 2132 1202 2592 0942 3322 1596 903
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4113682931982264314212 0422 5002 518
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1341 3731 4131 7161 4611 4671 925306333498

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 5188 6538 7048 9759 3218 33410 82013 37416 11113 590
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 2414 2594 4644 7615 1254 3085 0486 0327 6766 634
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 3633 3133 4333 5003 5293 4423 5333 9154 3294 275
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13128011643891062
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9021 0697277026615812 2363 3393 9992 678

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 5023 41410 46610 56325 17721 86016 75313 6279 5997 087
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 5932 3063 9013 9104 4606 4495 4575 2217 4235 143
Investiční dotace
Investiční dotace 8 9091 1086 5656 65320 71715 41111 2968 4062 1771 944

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7972 3087032211 5554 2481 3485 40916 8428 860
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7972 3043241211 5554 2481 3485 40916 4798 860
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0437910000003630

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 46 31341 29558 23549 39368 74973 33278 888106 11977 56486 659
Běžné výdaje
Běžné výdaje 31 06628 05831 87233 05433 69134 00134 42535 77550 59551 944
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 24813 23826 36316 33935 05839 33144 46370 34426 96934 716

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.