MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Proboštov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 40 53843 14950 32178 25077 61357 64777 51174 81787 63547 001
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 73833 93537 54240 55438 44841 39748 12654 71254 84126 214
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3094 7996 1957 6976 5217 5237 9658 3258 7415 574
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4081 1172 2786 6971 6661 0335 1882 0041169 750
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0833 2974 30623 30330 9787 69416 2339 77623 9375 463

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Proboštova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 32 28933 72436 89639 71437 15441 14147 61754 25354 13325 564
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 9968 3249 43110 6069 9438 1129 26311 05511 7735 618
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 9367 1116 9967 9356 4809 24310 82114 27312 5654 872
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 70814 41617 21118 01117 76920 67524 56125 69325 23912 260
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5901 4761 4421 3201 3931 4131 4361 3732 5491 553
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4116114017234293781 1871 4951 461887
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6481 7851 4161 1191 1391 321348364544374

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3094 7996 1957 6976 5217 5237 9658 3258 7415 574
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 311011 1991 4291 4012 0271 8281 9891 9711 207
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 9274 3173 9083 6613 2833 5523 9153 7323 8192 053
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1110000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3503801 0872 6071 8371 9452 2222 6042 9512 314

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0833 2974 30623 30330 9787 69416 2339 77623 9375 463
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 5713 2973 0392 91911 3092 99711 9864 7963 2201 737
Investiční dotace
Investiční dotace 51201 26720 38419 6694 6974 2474 98120 7173 726

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4081 1172 2786 6971 6661 0335 1882 0041169 750
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4081 1172 2786 6971 6661 0335 1882 0041169 750
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 82740 53056 01778 98994 59347 83571 76378 59999 80532 442
Běžné výdaje
Běžné výdaje 27 30129 57335 53742 09849 78839 22853 62144 95050 50825 517
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 52510 95720 48036 89144 8058 60718 14233 64949 2976 924

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.