MENU
Nápověda
V databázi máme 3 494 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Příšov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 4 5725 0725 4295 5535 1609 92124 3107 8578 1494 006
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 0873 3423 7024 1963 9324 3845 2046 3826 4533 234
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5386407828427019388177981 537714
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 170031534101 8635 013000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7771 0896301745282 73613 27767715958

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Příšova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 0873 3423 7024 1963 9324 3845 2046 3826 4533 234
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8838901 0021 1741 1019001 0071 2251 339640
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7077357148546911 0001 1491 5571 400543
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2941 4891 7571 9201 8962 2352 6102 7982 8081 367
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 184204203202198199200298422343
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 656554185450402279
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 13182041404754538361

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5386407828427019388177981 537714
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4325205606675907996634521 025448
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 103104107111109113123115131130
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 22242111226307135
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 11411322125295750

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7771 0896301745282 73613 27767715958
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 47713913012552817619562515958
Investiční dotace
Investiční dotace 3009505004902 56113 0825200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 170031534101 8635 013000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1700075000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0031526601 8635 013000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 1075 3267 0312 8723 3778 34621 4844 0426 9671 653
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 9592 3582 2302 7983 1243 3674 2963 4606 7451 626
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1482 9674 801732544 97817 18858322228

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.