MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Přimda Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 12335 57142 68059 21451 16852 97161 48360 87358 94524 389
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 00826 00929 22135 47732 57733 67939 97348 32344 13120 200
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 0067 0467 0847 7615 2694 9698 8397 9928 4572 605
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5757175297937312 74410 6591 2843302
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5341 8005 84515 18212 59011 5782 0113 2746 0261 582

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přimdy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 53125 27228 09034 15831 05332 76838 84145 60643 08519 480
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 0345 6546 5177 3737 0015 7246 1747 5268 3023 959
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6484 9874 9425 6624 6156 6177 2819 9399 0663 517
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 76110 10712 15212 74512 65314 79816 58517 85218 1698 851
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4791 4791 4431 3651 4801 6481 3221 6072 8091 266
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 104181188148104139867908887786
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 5052 8642 8476 8655 2003 8426 6127 7743 8521 100

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 0067 0467 0847 7615 2694 9698 8397 9928 4572 605
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 176185578373262289314280272119
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 5186 5575 4506 2984 4264 1965 0936 3267 0191 650
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 92011138326347245
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3043031 0551 0905804833 3951 060820592

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5341 8005 84515 18212 59011 5782 0113 2746 0261 582
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5341 4004 2934 4843 6682 1871 8513 0242 1191 132
Investiční dotace
Investiční dotace 04001 55210 6988 9229 3911602503 907450

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 5757175297937312 74410 6591 2843302
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 5757175297937312 74410 6591 2843302
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 30 15930 05252 46432 45849 84760 25568 83745 39949 53624 025
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 85424 79429 45027 04328 04733 16934 90039 89141 71721 286
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 3055 25823 0145 41421 80127 08533 9375 5077 8182 739

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.