V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Přešťovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 6577 0817 3738 83716 3169 66710 17410 76912 60012 698
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1385 6506 0516 7007 3377 1528 1299 26110 42510 850
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7655657068581 1706948161 0521 0261 368
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 881202766160477325
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6668546161 0037 1931 8201 1814501 146454

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přešťovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1385 4955 9426 5737 1346 9407 9989 10510 23710 668
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1681 2941 3591 5431 7501 6941 4511 6321 9452 078
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8291 1201 1661 1441 3201 0981 6521 9122 5392 244
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 1122 0522 3612 8152 9703 0073 6894 3434 5684 506
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7967947907888167888068318071 405
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 25252626252726323311338
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 209209241256252326374656697

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7655657068581 1706948161 0521 0261 368
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 522402400511865399535637382716
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 164158264294275291275350375421
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 152281654733204213
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 64413362500326619

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6668546161 0037 1931 8201 1814501 146454
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5366343969041801 610641450210454
Investiční dotace
Investiční dotace 130220220997 01321054009360

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 881202766160477325
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 881201110477325
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00026661500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 1337 7456 6097 48319 8216 8009 45212 79810 1019 966
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 4414 7244 9955 5913 6906 2917 97112 5938 6309 419
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6923 0211 6141 89116 1315091 4812051 471547

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.