V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Přeštice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 182 764186 855191 766206 832269 928243 580270 378276 234294 073283 939
Daňové příjmy
Daňové příjmy 96 675102 368110 979121 538140 261127 025137 230149 228170 728177 692
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 52 64942 75847 83144 73649 09054 42045 26552 31665 22762 630
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 83213 9328 16113 03422 47219 30844 76714 72314 268708
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 60827 79724 79527 52358 10542 82843 11659 96843 85142 909

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Přeštic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 89 27395 054102 552114 949125 640118 052129 357143 329162 666168 532
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 20 31422 95524 71128 62732 19630 31124 58826 55131 83234 744
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 92719 98720 55720 45723 40318 96927 04130 00939 65335 664
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 34 94537 00641 68950 29652 68252 02660 48568 32171 36471 535
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 7975 1385 2165 3335 4295 5465 6485 9265 74310 112
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4 8444 9885 8575 6745 6545 9646 33510 71412 63814 499
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 4454 9804 5224 5626 2775 2355 2601 8081 4361 977

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 52 64942 75847 83144 73649 09054 42045 26552 31665 22762 630
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 11 32510 38410 6049 6399 3568 7337 6017 3467 9787 641
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 27 43727 71931 62927 85725 90323 77522 48523 46127 20226 794
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3333683634423442672692 6367 6807 367
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13 5544 2875 2356 79813 48721 64514 90918 87322 36620 827

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 60827 79724 79527 52358 10542 82843 11659 96843 85142 909
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 22 17823 88524 13026 59234 21040 89238 10534 53740 78136 786
Investiční dotace
Investiční dotace 7 3683 91266593223 8951 9365 01225 4313 0706 123

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 83213 9328 16113 03422 47219 30844 76714 72314 268708
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 83213 9328 16113 03422 47219 30844 76714 72314 268708
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 163 802169 677172 907231 267222 683190 905274 782256 889243 675267 192
Běžné výdaje
Běžné výdaje 128 667131 207136 133156 317163 423171 630171 013184 764216 032212 127
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 35 13538 47036 77374 95059 26019 275103 76972 12527 64355 065

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.